SVERRE LILIEQUIST: »DET HAR ALDRIG HANDLAT OM JAG SKA KOMMA TILLBAKA UTAN NÄR«

FAKTA
Namn: Sverre Liliequist
Ålder: 53
Familj: Fru och tre barn
Aktuell med: Vårens friåkningscamps i egen regi och samarbetet med Helly Hansen.
Kommande planer: "Vi har en Grönlandsresa på gång med friåkning till våren som jag verkligen hoppas blir av."


Han är friåkningspionjären som levt livet med ena foten i skidpjäxan och den andra i företagandet. Sverre Liliequist har med ett eget klädmärke i ryggen koll på hur viktigt det är med rätt utrustning och vad en bra produkt på berget är. Idag håller han friåkningscamper i Åre och är ambassadör för bland annat Helly Hansen.

Under uppväxten i Nacka tillbringade Sverre Liliequist otaliga timmar mellan käpparna i den alpina pisten. Han gick skidgymnasium med alpin inriktning i Dalarna, men efter studenten började han snegla utanför den pistade delen av skidanläggningen och mot den orörda pudersnön.
– Jag började känna mig lite färdig med att jaga hundradelar i pisten och var nyfiken på något annat. Då hörde jag om Nordiska Mästerskapen i friåkning 1998 och jag och min skidkompis Kaj Zackrisson bestämde oss för att åka dit. Det var också bra tajming med att offpist och produktutvecklingen av friåkningsskidor började få ett uppsving, säger han.

Det som började med nyfikenhet på den mer kreativa friåkningen slutade med ett liv offpist. Och trots att det nu gått 27 år sedan den där första NM-tävlingen är den professionella friåkarkarriären inte helt avslutad ännu, trots att motgångar har dykt upp.
- Det var när jag åkte min senaste tävling NM i Riksgränsen våren 2021 som olyckan var framme och jag åkte på en allvarlig höftskada. När det kommer till skador har jag aldrig undrat om jag ska komma tillbaka utan när. Det är liksom en del av karriärvalet, det finns uppenbara risker och allt handlar om att öva och gå på erfarenhet för att minimera dem, säger Sverre Liliequist.

Under friåkningskarriären startade också Sverre klädföretaget KASK tillsammans med kompisen Kaj Zackrisson. Det började med att duon virkade egna mössor som blev populära bland familj och vänner, och slutade med ett företag med mer än 300 artiklar i katalogen.
– För varje år som gick breddade vi oss alltmer och vi gjorde saker vi själva ville ha – och vi visste också hur vi ville ha dem. Volymerna blev allt större och det var ett roligt äventyr. Idag har vi sålt företaget och jag driver friåkningscamper tillsammans med min fru i Åre, säger han.

Idag är Sverre Liliequist också brand ambassador för Helly Hansen. Det innebär att han promotar deras kläder, men också att han kommer med feedback på hur produkterna kan förbättras.
– Vi har ett bra samarbete och utbyte. Jag kan verkligen stå för deras produkter – de håller hög kvalitet och jag som gillar att vara ute året om tycker att de har bra kläder för alla årstider, säger Sverre Liliequist och tillägger: – Den stora favoriten är deras Bib Pants (skidbyxor med hängslen reds anm) i skalmaterial som passar väldigt bra både i och vid sidan av skidbacken.

DE HALVERADE KOSTNADERNA FÖR ARBETSKLÄDER MED TEAM WORKWEAR

Airteam Service i Stockholm AB har hittat den perfekta lösningen för att både spara pengar och förenkla inköpen av arbetskläder. Genom Team Workwears kundunika webbshop har de halverat sina kostnader samtidigt som medarbetarna fått en smidigare och mer strukturerad process. Med personliga saldon, bättre kostnadskontroll och enkel beställning via webb eller app är resultatet tydligt: mindre administration, mer kontroll och nöjdare anställda. Vill du veta hur de gjorde? Läs vidare!